2011. április 28., csütörtök

Friss, zöld, gyógyít és hagyma

Itt a szezonja annak a növénynek, amit nemcsak az önsanyargató nők kedvelnek a fogyókúra, a méregtelenítés és a narancsbőreltüntetés céljából. Most végre a férfiak sem fognak fintorogni - mint a búzafűlé láttán – hiszen a medvehagyma: HAGYMA. Szendvicsbe, salátákba, apróra vágva levesekbe és főzelékekbe teheted. Macsóknak pedig steak mellé tálalhatod.




A medvehagyma humuszban gazdag, ligetes erdőkben, források mentén, nálunk főleg bükkösökben, a hegyvidékeken terem. Erőteljes hagymaillatát már messziről lehet érezni. Gyógyereje kimagasló, a foghagymáéval vetekszik. Téli álmuk után a medvék is ezt keresik, hogy gyomrukat, beleiket és vérüket megtisztítsák vele. Kiválóan alkalmas a szervezet tavaszi salaktalanítására: igen kedvezően hat a gyomorra és a bélrendszerre, ugyanakkor elősegíti a bőrbetegségek gyógyítását is.




A medvehagyma fogyasztása enyhíti a szívzavarokat és az álmatlanságot, valamint az artériák elmeszesedéséből vagy magas vérnyomásból eredő panaszokat. Idült köhögésre is jó, mert oldódik a váladék és ezzel szűnik a légszomj.

És finom: szedjétek, vegyétek, egyétek!


Autodidakta életmódszakértőből elégedett cikkíró

2011. április 26., kedd

Gólya, nyúl, Sugar, locsolás

Nagyon aktív hétvége áll mögöttünk. Péntek délután Szentendrén voltunk Zsuzsiéknál ahol Vilinek és Barninak kicsit előbb (mivel vasárnap elutaztak) a nyuszi egy óriási csomagot hozott: benne egy szuper biztonságos hálóval védett ugrálót, amit az apukák megfeszített munkával este fél nyolcra össze is raktak Vili, Barni, Ábel és a szomszédos gyereksereg legnagyobb örömére. Így vacsora előtt még hatalmas ugrálást csaphattak. Az esti elalvásnál egyik családban sem merültek fel akadályok :-))



Szombat hajnalban Kinga barátnőméknél viszont a gólya beelőzte a nyuszit, ugyanis villám gyorsan és ügyesen megszületett Kornél. Ábel nagy barátjának: Fülinek és kishúgainak: Hannának és Violának a kisöccse. Sok boldogságot kívánunk Nekik!!!!



Szombaton a Nedbál lányok invitálására Piliscsabára kirándultunk, ahol megnéztük a régi jó egyetemi campust, majd az ott lakó kisÁbel és szülei kertes házában múlattuk az időt.

A hétvégébe még belefért Dóri húgom leánybúcsúja is,amit design cukrászati remekművek között tölthettünk Emese szervezésében.

Ábel hétfőn pedig locsolni indult kis kosarával és apa felügyeletével. A szomszéd Anna és Zsófi után a három Nedbál lány: Blanka, Bori és Zsófi következett. Mindkét helyről gyönyörű tojásokkal távoztak. Innen mentek a Török lányokhoz. Hanna már igazi nagylányként fogadta és jutalmazta a locsolókat.


Viola még szerényen elutasította a locsolást, viszont szívesen játszott egy kicsit a gyerekszobában Ábellel, és sejtelmesen elbújt a függöny mögé.


Voltak még nagyszülők, nagynénik, nagybácsi, kertben, ablakban, szobában elrejtett húsvéti ajándékok és teljes kimerülés. És máris új hét kezdődik.

2011. április 22., péntek

A Föld napja

Ábel a mai napon az óvodában megrendezett Föld napja ünnepségen ezt az általa kiválasztott „fiú” árvácskát (ez a fekete-sárga a fiús szín, amit az erkélyre vettünk lila az „tiszta lányos”) fogja elültetni, ezzel is elősegítve a környezet védelmét.



Denis Hayes amerikai egyetemi hallgató 1970. április 22-én mozgalmat indított el a Föld védelmében. (Azóta az alternatív energiaforrások világhírű kutatója és szakértője lett.) Már mozgalmának megindításakor több mint 25 millió amerikai állt mögé, ma pedig szinte az egész Földre kiterjed az általa kezdeményezett összefogás. A Föld napja célja, hogy különféle akciókkal hívják fel a figyelmet a környezetvédelem fontosságára.



A mozgalom egyik jelmondata: „Ki mondta, hogy nem tudod megváltoztatni a világot?”

Ezen a napon, az egész világon növényeket ültetnek, rajzpályázatot hirdetnek, környezeti vetélkedőt, patak-  és erdőtakarítást szerveznek civil szervezetek, helyi önkormányzatok, iskolák, óvodák és MAGÁNSZEMÉLYEK.

Lehet csatlakozni!!!

2011. április 15., péntek

Nyuszikupa

Szuper jó dolgunk van itt a XVI. kerületben, 2008-ban ugyanis két uszoda is nyílt nálunk. Sportos anyaként - amint a korhatár megengedte (4. életév betöltése) - beírattam Ábelt az úszóiskolába. Természetesen - mint minden új dologra - az első reakció részéről a sírás-rívás, tiltakozás és elutasítás volt: márpedig őkelme nem akar úszni. Na, de nem véletlenül kapott ő engem anyukájának, ugyanis én ezektől az Oszkár gyanús jelenetektől nem hatódom meg, nem most jöttem le a falvédőről. És már meg sem lepődtem, mikor is két-három alkalom után már büszkén és ügyesen járt az edzésre és jár azóta is.  


Kezdte a mini melegvízes medencében a vízhezszoktató csoportban. Görög félisten testű, maximum 24 éves oktató "bácsi" vezette az órákat. Több anyuka és az uszoda fittness teremébe járó hölgyek is gondolkodóba estek, hogy itt az idő nekik is úszóleckéket venni...... . :-))) Na de a viccet félretéve a gyerkőcök egyre ügyesebben mozogtak a vízben. Ábel azon a nyáron pedig már teljes biztonsággal medencézhetett a strandon és vízicsúszdázhatott.  


Immár két éve lelkesen járunk úszni hetente kétszer, még a januári hóban, fagyban is. Egyrészt a sötét, hosszú, hideg délutánokon remekül eltöltjük az időt, a gyerek erősödik, ügyesedik és a hab a tortán, hogy jól elfárad, így este fél kilenckor már békés csend honol nálunk.
Nem utolsó sorban pedig közben anya is úszhat vagy esetleg szaunázhat, ha úgy tartja kedve és ez nagyon, nagyon jó. Sőt a pénteki alkalmakra még M. (az apa) is eljön és akkor aztán igazi családi fittness van.


Ábel miután kijárta a vízhezszoktató és a kezdő csoportokat ünnepélyesen átigazolt a félhaladó csoportba. Ez már nem tréfa, a jó meleg 50cm-es kismedencét már csak az óra végi 5 perces játékidőben használhatja. Innentől kezdve ő már a nagy hideg vizes medencében próbálkozik a medence szélén egy vékony sávban. 


video




Sőt most pedig elérkezett a pillanat, hogy részt vehessen a NYUSZI KUPÁN. Ez az Aligátor úszóiskola egyik hivatalos nagyversenye ( a Másik a Mikulás kupa, ami értelem szerint decemberi rendezésű). Szóval a mi drága büszkeségünk megérett arra, hogy ezen rangos esemény a legkisebbeknek szervezett bemutató úszásán részt vegyen. 


Na de szokásához híven, mikor az edző bácsi gyanútlanul megkérdezte, hogy jön e a versenyre, az én kisfiam természetesen a fejét rázta. Anya ellenben hajthatatlan (még jó, különben hol tartanánk...). Könnybe lábadt szemek, duzzogás ide vagy oda én bizony beneveztem Ábelt. Míg kifizettem a nevezési díjat addig ő szemben a ruhatár előtt leült a földre és a szeméből villámokat szórt felém. Ellenben miután kézenfogva elindultunk a kocsihoz és közben én arról beszéltem, hogy milyen szuper lesz ez a verseny és itt már az is nyer aki el mer indulni és, hogy én milyen rettenetesen büszke leszek majd rá és ott fogok neki drukkolni az első sorban, szóval erre aztán beadta a derekát. Csábos mosolyt küldött felém és közölte, hogy jó akkor megy. Sőt teljesen belelkesedett, meghívta az egész családot a nagy versenyre és folyton azt mondogatja nekem, hogy milyen büszke leszek majd rá. MÉG JÓ!


És elérkezett a várva várt nap. Regisztráltunk, Ábel "béka" korcsoportos karszalagot kapott. Átöltözött, bemelegített a többi gyerekkel. Az egész család a lelátón nyomult. A polgármester és az úszóiskola igazgatója megnyitották a versenyt. Végignéztük a szinkronúszó lányok bemutatóját. Majd az első körben 3 kislánnyal és egy kisfiúval Ábel leúszta a 25m-es hosszt, háton lábtempóval. Kb. 3. lett. Ebben a csoportban még nem volt időmérés, ez csak egy bemutató kör volt, mindannyian egyszerre álltak a dobogón első helyén és mindenki kapott meglepetés ajándékot. A Mikulás kupán viszont már élesben versenyzik majd (akár tetszik, akár nem :-) )! 









Autodidakta életmódszakértőből elégedett cikkíró

Miután a drasztikus életmódváltásom után (Életmódváltás retró) elértem az eltervezett álomsúlyt, a megtartás vágya lebegett a szemem előtt. Ezért továbbra is folytattam az egészséges táplálkozást, most azonban már megengedhettem magamnak egy-egy kalóriadúsabb falatot és egy kis édességet. Ha kezdett belendülni a mérleg, már tudtam, hogyan fordíthatom vissza a folyamatokat. A mozgás viszont létszükségletemmé vált. Nem is adtam alább,  így 4 évig ( egészen addig míg Ábel beköltözött a pocakomba) rendszeresen jártam sportolni egy körúti fittness terembe.


Állandó látogatója voltam az aerobick óráknak, kipróbáltam a fitt-ball-t, megszerettem a step aerobickot, zsírégettem futópadon és erősítettem a gépeken szóval úgymond megalapoztam a jövőmet.


Közben sorra jelentek meg Magyarországon  a különböző szakújságok (Shape, Fitt-mama, Wellness, Diéta és Fittness, Fitt infó) Én pedig lelkes gyűjtővé és aktív olvasóvá váltam. Annyira kiművelődtem, hogy már egy teljesen más életet éltem, mint a nagy fogyókúrám előtt. Tudatosan vásároltam, kerestem a természetes, egészséges, legjobb esetben bio alapanyagokat, zöldségeket, gyümölcsöket, és kerültem a mesterséges színezékeket, tartósítószereket, édesítőket még ha azok diétásak is voltak. Kezdett belém ivódni az egészséges életmód életérzése.


Közben lediplomáztam és egy hírcsatorna online szerkesztőségénél kezdtem el dolgozni. Egyik meleg júliusi délelőtt főszerkesztőnk ötleteket várt tőlünk az uborkaszezon felpezsdítésére. Ekkor jutott eszembe, hogy mi lenne, ha lenne nálunk egy életmód rovat. A lehetőséget megkaptam, így 3 próbacikk után beindult az új rovat. És olvasták, nem is kevesen..... :-))). Én pedig végtelenül boldog voltam itt: hasznos és jó, érdekes és izgalmas cikkeket írhatok, ráadásul olyan témában, ami az életem része.






Majd megszületett Ábel és 2 év múlva, boldog anyukaként immár otthonról folytathattam a cikkírást a mindmegette.hu oldalra. És én megint csak írtam és megint csak boldog voltam tőle.


Mostanában viszont ehhez a bloghoz támadt  kedvem és lehetőségem, és úgy gondoltam eddigi  életmódcikkeimmel is színesíthetem a műfajt. Fogadjátok szeretettel!




Ropogós karalábé, nemcsak rágcsálóknak

Most hétvégén karalábélevest főztem. Az alapanyag zsengén érkezett egyenesen a piacról. A végén friss petrezselyem került bele és tejföl. Hatalmas siker volt.


Kora tavaszi vitaminéhségéggel jelentkező fáradtságod legyőzheted, ha friss zsenge zöldségek kerülnek a tányérodra. Ilyenkor a legideálisabb választás az évszak egyik kedvence a ropogós karalábé. Bár télre elvermelt fajtája egész évben a húsleves nélkülözhetetlen kelléke, a friss melegházi változatából számos tavaszi ínyencség készíthető.

A karalábé kétségtelenül közép-európai zöldségféle. Akkor a legértékesebb, amikor zsenge, gumója még kisebb, ilyenkor tartalmaz mindent, ami egy kora tavaszi zöldségre jellemző. Kedvezően hat a szervezetedre, ha nyersen is fogyasztod. Ez jót tesz a fogaidnak is. Ugyanakkor főzhetsz belőle könnyű levest petrezselyemmel, egyszerű vagy  vegyes tavaszifőzeléket, és elkészítheted töltve is. Jól kombinálható csirkemellel. Rizzsel összerakva, tejföllel meglocsolva és megsütve könnyű egytálétel. A fűszerek közül a lestyán, a petrezselyemzöld, a szerecsendió, az ánizslevél, a kapor és a fehérbors illik hozzá.

Jó tudni! Zsenge, közepén elhelyezkedő levelei is értékesek. Apróra vágva hozzáadhatod a karalábés ételekhez.


Régről ismert kerti növény

Az ókori Plinius korszakalkotó természettudományi munkájában hét káposztaformát ír le. Ezek között az egyik a vastag torzsájú, pompeji káposzta, amelyben a karalábé ősét ismerhetjük fel. A Kárpát medencében is őshonos növény, minden korszakban oszlopos tagja volt a kiskerti zöldségeknek.




Mitől olyan egészséges?

Gazdag ballasztanyagokban és C-vitaminban. Tartalmaz még szénhidrátot, fehérjét, zsírt. Legtöbb benne a kálium, ezen kívül kalcium, vas, foszfor, magnézium, jód, A-, B1-, B2-vitamin és niacin is van benne. Só- és kalóriaszegény  (30 kcal/10 dkg) zöldségféle.

Gyógyhatását a vitaminoknak és ásványi anyagoknak köszönheti. Hurutoldó, jó bőrproblémák, tüdőpanaszok esetén. A benne levő enzimek elősegítik az emésztést. A karalábé leve a vitaminoknak és ásványi anyagoknak köszönhetően erős antibakteriális, így folyamatosan hajtja ki a fertőző baktériumokat.



Írta: Reka, a cikk a mindmegette.hu oldalon jelent meg





Csészeköszöntő

Én személy szerint gyógytea párti vagyok, remek tapasztalataim vannak velük kapcsolatban és az ízüket is szeretem, csak úgy simán, minden nélkül.


Orvosság fűben, fában – tartja a népszerű közmondás, melynek igazságát már a modern orvostudomány is igazolta. A jól megválasztott tea felgyorsítja a gyógyulást, hatékonyan segíti, kiegészíti az orvosi kezelést, vagy egyszerűen „csak” javít közérzetünkön. Helyreállítja természetes egyensúlyunkat, ugyanakkor csillapítja szomjunkat. Kisebb bajainkat bátran orvosolhatjuk a Teremtő patikájából. Nem mindegy azonban, mikor, hogyan és mennyi ideig alkalmazzuk őket.





A fejlett ipari országok gyógyszereinek mintegy 40%-a természetes forrásból származik és a WHO becslése szerint a világon a betegek legalább 80%-át nagyrészt vagy kizárólag természetes szerekkel kúrálják. Hazánk az EU egyik legnagyobb gyógynövény-beszállítója, mintegy 40-50 ezer hektáron folyik gyógynövény-termesztés, amelynek nagy része exportra kerül. Itt az ideje, hogy mi is élvezzük hazánk gyógynövényeinek jótékony hatását.


A gyógyteázás szabályai


Kizárólag akkor alkalmazzunk gyógyteákat, ha olyan tüneteink vannak, melyek nem igényelnek orvosi hozzáértést, és nem szenvedünk semmilyen szervi betegségben. Ha bizonytalanok vagyunk, forduljunk orvoshoz, gyógyszerészhez. A nem megfelelően kiválasztott és adagolt gyógytea káros is lehet.
A gyógynövény fajtájától függően naponta egyszer vagy többször igyunk egy-egy bögrével; étkezések előtt vagy között. Javulást már 2-3 nap alatt is elérhetünk, de egyes teákat például a méregtelenítő gyógynövényeket kúraszerűen 3-4 hétig szükséges inni ahhoz, hogy hatásukat kifejtsék. A gyógyteák fogyasztását a tünetmentesség után is érdemes folytatni, mivel a hosszabb ideig történő alkalmazással megelőzhető a betegség kiújulása.
A gyógyteákat háromféle képpen készíthetjük el. Az elkészítés módját a gyógynövény állománya és hatóanyaga határozza meg.


Forrázat: Virágok, levelek, lágy, puha állományú, illetve illóolaj tartalmú gyógynövény esetén forrázatot készítünk a következőképpen: az előírt mennyiségű teakeveréket a megadott mennyiségű, forrásban lévő vízzel leöntjük, fedett edényben 10-20 percig állni hagyjuk, majd leszűrjük.


Főzet: Durva, kemény, fás állományú növényekből, illetve a cseranyag tartalmú gyógynövényekből főzetet készítünk. Az előírt mennyiségű teakeveréket a megadott mennyiségű vízzel forrástól számított 4-5 percig főzzük, pótolva a közben elpárolgott vizet. Készítés után rögtön leszűrjük.


Áztatás: A hideg vizes kivonatokat olyan gyógynövényeknél alkalmazzuk, amelyeknek hatóanyagai hőre érzékenyek (C-vitamin, nyálkaanyagok). Készítési mód: az előírt mennyiségű teakeveréket a megadott mennyiségű szobahőmérsékletű vízzel leöntjük, fedett edényben kb. 5-10 órán át állni hagyjuk, majd leszűrjük.






Egy csésze (kb. 3dl) vízhez általában egy evőkanál (kb. 2-3g) teakeveréket szoktak adni.
Általános szabályként az is elmondható, hogy egy gyógyteából 1 liternél ne igyunk többet naponta. Legjobb, ha a teákat langyosan, ízesítés nélkül fogyasztjuk. Aki azonban igényli, édesítse mézzel, vagy tegyen bele frissen csavart citromlevet, de csak a már ihatóan meleg teába, hogy vitamintartalma ne károsodjon. A teázás szertartását a gyógyteáknál még inkább érdemes betartanunk. Nyugodtan, lassan, a kortyolva érezzük, ízleljük jótékony teánkat, s közben gondoljunk a megújulásunkra.


Írta: Reka, a cikk a mindmegette.hu oldalon jelent meg

2011. április 11., hétfő

Életmódváltás retró

Már több, mint 10 éve, hogy teljes életmódváltásba fogtam. A gimnáziumi éveim alatt semmit sem sportoltam, a tornaórákon csak lazsáltunk. Aztán érettségi, tanulás és szórakozás. A mozgásra vagy a tudatos táplálkozásra nem is nagyon gondoltam. A magasságom már nem változott, a súlyom viszont csak nőtt. Egyetem, előadások, szemináriumok, utazás, vizsgaidőszak és 19 évesen a 170 cm-hez elértem a 65kg-os súlyt. Ami azért annyira nem vészes, de én nagyon is rosszul kezdtem magam érezni a 6-7kg-os többlettel. És mivel nem is sportoltam hát nem is festettem túl jól fürdőruhában. 


A horvát tengerparton készült képek láttán elszörnyedtem. Ennek véget kell vetnem. Csak azt nem tudtam hogyan. Éltem otthon a jó kis házi koszton, fehér kenyeres, felvágottos vacsorákon és szépen kigömbölyödtem. 


Az első lépés a felismerés és a szembesülés volt. Az ominózus fürdőruhás képet beragasztottam egy naplóba, hogy az új évezreddel új egészségesebb életet is kezdjek. Bár ekkor még kifejezetten a fogyás volt a cél, hiszen az egészséges életmódról ekkoriban még nem nagyon lehetett hallani. A szakirodalmat a piacon egyedüli Diéta magazin biztosította. Internetes honlapok ekkor még nem is nagyon voltak. De ebből az újságból szépen kezdtem megvilágosodni.


Még letudtam a téli vizsgaidőszakot, majd elkezdtem életem első diétáját. Vettem egy megbízható mérleget.  Ráálltam: 65 kg és centire is lemértem magam: mell, derék, csípő, fenék, comb. Ezt követően az értékeket hetente ellenőriztem és vezettem a fogyókúrás naplómban. Amit tudtam, hogy el kell felejtem az édességeket a cukrot, a fehér kenyeret, a zsíros húsokat. Helyette sok gyümölcsöt, zöldséget, teljes kiőrlésű kenyeret, fehér húsokat, zsírszegény tejtermékeket kell ennem. Valamint sok vizet és édesítésmentes teát kell innom. Az esti bekajálások is a múlté. A diéta alatt 18h után nem eszem majd semmit. 


És mozogni is kéne. Első körben a heti 1 úszást választottam. A szerdai előadásom után irány a BVSC, ahol először fél órát bírtam, majd egyre többet és többet. Pár hét után pedig már végigúsztam az egy órát, hiszen a zsírégetés csak 20 perc után kezdődik. Valamint egy elég vicces Arnold Schwarzenegger könyvből néztem alakformáló gyakorlatokat napi 20 percben. Súlyzónak pedig két francia lekváros üveget (ennek a formája volt leginkább súlyzóhoz  hasonlatos) tömtem meg sóval (kb 600-600g-osak). 




És lassan, de biztosan elkezdtem fogyni és formálódni jo-jo effektus nélkül. 1 kg mínusz =1cm karcsúsodás.  Hetente kb. fél kg-ot fogytam, de volt, hogy stagnált a súlyom (ekkor nem szabad feladni), hol pedig jobban csökkent. Márciustól a régi általános iskolámban indult heti kétszer aerobic, így már oda is elmerészkedtem. És lám, egyre jobban éreztem magam és szépen elkezdtem beleszokni ebbe az új tudatos, egészséges életmódba. Fiatal lévén 2 és fél hónap alatt elértem egy viszonylag megfelelő álomsúlyt 58kg lettem. Hihetetlen jó érzés volt. Szerencsés az az alkat, aki bármit és bármennyit eszik, nem sportol és mégsem hízik. Na én pont nem ilyen vagyok. Ránézek a csokira és máris hízom, azonkívül igenis szeretek enni.  Annyi zsírpárnás bálna év után azonban végre sokkal jobban éreztem magam a bőrömben.