2013. január 30., szerda

Este sütés, másnap forgás, fogás

Két hete vendégségbe vittünk a kedvenc sajtos-sós sütinkből, ami akkora siker lett, hogy Ábel megint szerette volna ha sütök. Végül is elég egyszerű a recept, akár hétköznap is elkészíthetjük és a másnapi uzsonnához is csomagolhatunk néhányat, feltéve ha nem felejtjük el sütés előtt egy órára berakni a hűtőbe.

Én persze sikeresen elfelejtettem, összegyúrás után a konyhaasztalon hagytam, mivel Bora új tudományával a hátról hasra fordulással voltunk elfoglalva. Végül vacsora után, miután formázhatóvá hűlt Ábellel elkészítettük. Míg sült a tészta barkóbáztunk. Én a Dóri húgomtól kapott szilikon edényfogóra gondoltam, konkrétan arra, ami olyan szép zölden virít a képen és amúgy imádom, mert remekül használható :).



Másnap Bora a járókában újra sikeresen megfordult, nem is egyszer:


aminek nagyon tud örülni:



a fogás pedig már legalább két hete megy és mint a felvétel tanúsítja egyre profibban :) 


video



A sajtos-sós süti receptje pedig:
-100 g  teljes kiőrlésű tönkölybúzaliszt
-200 g fehér liszt
-200 g vaj
-2 dl tejföl
- só
Mindent jól összegyúrunk, majd a tésztát egy órára a hűtőbe tesszük. Nyúltjuk téglalapokra vágjuk, sajttal megszórjuk 150-200 fokon megsütjük.



2013. január 29., kedd

Szemétspórolás

Valamelyik nap olvastam egy cikket egy kaliforniai családról, akik nem termelnek hulladékot. Annyira szép és rendezett, felesleges holmik és pazarló csomagolások nélküli az életük. Sajnos nálunk ez még kivitelezhetetlen halomszám dobjuk ki a felesleges zacskókat, csomagolóanyagokat, műanyag tégelyeket, palackokat. Már az óriási előrelépés lenne, ha szelektíven gyűjtenénk a szemetet. Kis lépésekben azonban mi is odafigyelhetünk.

Az elmúlt időszakban pár reformot én is bevezettem amivel talán a mi családunk is képes kicsit óvni a Földet:

- Soha nem veszek vagy kérek nejlonzacskót vásárlásnál, helyette újrafeldolgozott anyagból készült, amúgy teljesen divatos és trendi Envirosax szatyorba pakolok, amit mindig magamnál tartok, ugyanis nagyon picire össze lehet hajtogatni. Tavaly vettem kb. 2000Ft-ért, 20 kg-ot is elbír, könnyen mosható, szárítható, és elnyűhetetlen. Amúgy egy kis kedvcsinálónak egyik új kollekciójuk idén így néz ki:


- Ábelék iskolájában a szülői munkaközösség egész évre szóló papírgyűjtést hirdetett, így minden kedden az iskola udvarán elhelyezett papírgyűjtő konténerbe visszük a feleslegesen a postaládánkban landoló és a háztartásunkban kidobásra ítélt papírszemetet.

- Az üvegeket is külön gyűjtjük, amit hétvégén a piac melletti szelektív hulladékgyűjtő szigetre viszünk.

Praktikusan és diszkréten ebben a két műanyag tárolóban gyűjtjük a papírt és az üveget a konyhában ezzel már sokkal kevesebb hulladék kerül a kukába.


Ha pelenkás baba van a háznál az eldobható pelenkák száma növeli meg nagyon a szemét mennyiségét. Szerencsére kapható már 50%-ban megújuló alapanyagokból, környezettudatos erdőgazdaságból származó cellulózból, 100%-ban klórmentesen fehérített ökopelenka a DM-ben. AMI NEM DRÁGÁBB, SŐT OLCSÓBB mint a sztenderd márkájú pelenkák. Természetesen a minősége is megfelelő. Átázás nélkül kibírja vele Bora az éjszakát. Szóval semmi nem tart vissza attól, hogy ezt válasszam, SŐT!


- Használt elemgyűjtő az oviban és most az iskolában is van, így az elemek környezetbarát kidobása Ábel feladata lett.



- És persze gyógyszereket sem dobnék semmi pénzért a kukába, de erről már írtam: Vissza a patikába.

- A már nem használt, de még jó állapotú ruhákat a ruhagyűjtő konténerekbe visszük, a végérvényesen kimúlt darabok pedig rongyként folytatják pályafutásukat.

Persze sehol sem vagyunk a kaliforniai családhoz képest, de azért legalább igyekszünk.

2013. január 24., csütörtök

A fehérrépa ehető!

Itt a kietlen télben - miután annyi rosszat olvasok a vegyszereken növekvő melegházi, drága és amúgy ízetlen import zöldségekről - teljesen rákattantam a hazai, igazi téli termésekre. A Sashalmi piacon szombatonként az ökopiac részen őstermelőktől lehet igazán finom, télre elvermelt zöldségeket kapni. És persze jobb áron, mintha a holland kaliforniai paprika vennék. Így e heti kedvencem a méltatlanul elfelejtett fehérrépa. Zöldjét, a  petrezselymet széles körben felhasználják hazánkban is, de gyökerét a húslevesbe főzés után legtöbbször kidobják.

Pedig:

Zöldség, így természetesen nagyon egészséges. Rengeteg rostot tartalmaz az alacsony szénhidráttartalom mellett. Különleges illóolajat, karotint, C- és E vitamint valamint ásványi sókat találhatunk még benne. Kiválóan eltartható, így a leghidegebb télben is ehetjük.



Persze mi sem nyersen rágcsáljuk itthon, hanem megpárolom és olívaolajon megpirítom, így szuper köret lesz belőle. Vagy nagyon finom sűrű mártásnak készítem rengeteg petrezselyemmel, amit a húsleves főtt húsával, párolt sárgarépával és karalábéval ehetünk vagy egyszerűen jó kis magvas kenyérre tehetünk téli estéken. Különlegesen finom íze van.

A mártáshoz a fehérrépát megpucolom és karikákra vágom majd olívaolajon megpirítom. Kevés vízzel puhára párolom, sózom, borsozom, botmixerrel pépesítem, majd tejföllel összekeverem, végül dugig rakom petrezselyemmel. Ilyen lesz:



2013. január 21., hétfő

Bora keresztelő

A Zugligeti Szent Család Templomban volt már esküvő, temetés, de most végre egy újabb, nagyon jó hangulatú szívet, lelket melengető keresztelő, Boráé. Zsuzsival és Tamással: a keresztszülőkkel, Gyuri atyával, a családdal és jó pár baráttal, meg persze rengeteg gyerekkel.






Bora neve egy kis aranyalmán idén elsőként került fel az almafára by Tamás.


After party-n Borával.

2013. január 18., péntek

Ha már hideg van, legalább síeljünk!

Havas lejtők, gyönyörű táj, friss hegyi levegő, gyors siklás, téli örömök, teljes testi, lelki felfrissülés.  A tavalyi szezon nekem teljesen kimaradt, amit egyáltalán nem bánok, mert pici Bora épp akkor kezdett el formálódni a hasamban, de idén semmi nem tart vissza a síeléstől. Ábelt két éve teljesen jól megtanítottam hóekézni, így remélem idén már ügyesen fog velem siklani. Már alig várom!!!


Számos izom összehangolt működése vesz részt a síelésben, így remekül erősíti a térdfeszítő és hajlító, a combközelítő és távolító, a lábszárfeszítő és hajlító izmokat. A megfelelő testtartásért felelős farizomzat, a csípőizmok, valamint a has és hátizomzat és természetesen a karhajlítók is aktívan dolgoznak..

Egyszóval tökéletes alakformálás, ami mellett még a rugalmasságunk, mozgáskoordinációnk és a koncentrálóképességünk is fejlődik. A friss, tiszta hegyi levegőn pedig erősödik az immunrendszerünk, ha pedig a nap is kisüt nekem már semmi ellenvetésem sincs a téllel kapcsolatban.

Viszont a rákészülés és a jó kondíció is nagyon fontos. Így a síelést megelőző hetekben nem árt célirányos gyakorlatokkal felkészíteni testünket a jóleső megterhelésre. A helyszínen pedig izmaink védelmére bemelegítést, a nap végeztével pedig nyújtást végezni. És esik a hó!!!!!

2013. január 10., csütörtök

Cékla januárban (is)

Januárban is fontos, hogy sok zöldséget együnk. Persze nem az aranyárban kapható ízetlen, melegházi paradicsomra, vagy a holland (????...????) kaliforniai paprikára gondolok, hiszen nem sokat érnék a vízzel felpumpált és ki tudja milyen vegyszerektől virító melegházi szépségekkel.

Sokkal, de sokkal jobban járunk, ha a saját éghajlatunkon termő, jól eltartható, akár januárban is ehető zöldségeket választunk. Nem mellesleg így magyar termést vihetünk haza, jóval kedvezőbb áron.



Ilyen csodás hazai zöldségünk a cékla. Ha eddig csak savanyúságként ettük nagy ritkán, akkor érdemes megbarátkozni a rubinvörös belsőt rejtő fekete kis gumóval. Bőven találunk benne ugyanis C- illetve B- vitaminokat, béta-karotint, rengeteg vasat, rezet, folsavat, magnéziumot és kalciumot tartalmaz. Kiváló vérképző tulajdonságát annak köszönheti, hogy a benne található nyomelemeket az emberi szervezet nagyon jól tudja hasznosítani, ami serkenti a vörösvérsejtek képződését. Ideális májtisztító, vörös festékanyaga a betain pedig tumorellenes hatású.

Párolva és házi majonézzel ízesítve különleges köret, vékonyan szeletelve szendvicsek kiegészítője lehet. Legjobban nekem azonban salátaként jön be, íme hozzá a nagyon egyszerű recept:



Lereszelek egy fej nyers céklát, pár almát és néhány szál sárgarépát. Öntetnek kap egy kis olívaolaj, mustár és egy kis kanál méz keverékét, majd egy csipet só és bors következik, a tetejére pedig friss petrezselyemzöld kerül. És kész is a könnyű, egészséges, vitamindús (nem csak) januári vacsora.   

BestZeller

Baktériumpusztító fa a konyhában